söndag 23 juni 2013

Pass i gamla träningsmarker

Förra söndagen blev det ett pass med mtb:n i gamla träningsmarker. Körde skogsvägen mellan Källdal och Norrlångträsk, vilken kantades till en del av myrarna där Älgstråket går. Skidåkning på myr är verkligen ingen hit...segt, platt och känns om en oändlighet. Däremot myrfotboll är grymt skoj, dock längesen sist. I slutet av denna väg fick jag en överraskning när en älg sprang över vägen cirka 10 meter framför mig. Är bara glad att det inte var en annan fyrbent varelse! På väg från Norrlångträsk passerade jag ett hus som alltid påminner mig om en blomsterkorg jag fick för längesedan av två av mina kära träningskompisar. De hade nämligen "hittat" både korgen och blommorna där. Undrar än idag vad de hade för baktanke?! Kanske få lite gratis skjuts på cykeln? Nä, det var omtänksamt av dem! Valde sen samma skogsväg till Drängsmark som vi gick med skidklubben 1996 mellan Ostvik och Lillkågeträsk. Avslutade turen på Drängsmarksterrängen. På tal om den måste man väl försöka hinna med i alla fall ett lopp där under sommaren.




Idag blev det en tur Ostvik-Drängsmark-Tällåsen-Gammelboliden-Björkhammar-Byske-Furögrund-Östanbäck-Ostvik. Jag var helt knäckt när jag var tillbaka. Det var grymt varmt och jag hade glömt vattenflaskan. Jag hade nog gett vad som helst för en kall cola eller mjukglass under senare delen av vägen.




Kan konstatera att det finns riktigt fina sträckor att cykla häromkring. Så nästa gång är det bara för Camilla att haka på! Kan dock kanske inte lova full koll på sträckor och stigar! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar