tisdag 19 juni 2012

Vätternrundan - Check!

Resan
100 mil startades på onsdagkväll med sikte i Sundsvall. Hotellnattade på Scandic Nord och tanken var att försöka vända lite på dygnet pga vår starttid. Mesta fokus under resans gång var att försöka äta och dricka så ofta och mycket som möjligt. Självklart erbjöd resan några fler stopp än för mat. Hamnade tvärt in i storstadens bilköer vilket påminde oss varför man bor i Norrland. Blev både jackköp och väskköp från Bergarns of Norway för både mig och Johanna, vandringsrygga och träningsväska. Anlände väl i Tjällmo kring 22-tiden. Tog en promenad, packade ur bilen & cyklarna togs in på rummet i säkert förvar!

Uppladdning
Uppladdningen inför Vätternrundan bestod främst av PASTA & åter PASTA! Samt VATTEN & åter VATTEN! Körde även på lite Resorb i förebyggande syfte!

Onsdag

Frukost: Hotellfrukost på Tjällmo Gästgivargård
Lunch: Pastabuffé på O´Learys i Motala
Middag: Fläskfilépasta på Tjällmo Gästgivargård

Angående sömnen blev det lite speciellt då starten gick 23:32. Men vi passade på att vila på fredag eftermiddag & en stund på kvällen innan avresan till Motala gick.

Loppet
Starten gick 23:32. Speakern nämnde till och med våra namn, vilket var lite kul! Vi hade hört att det skulle bli regn så vi hade klätt oss med skoöverdrag, vadderade cykelbyxor, fodrade taights, handskar, underställ, jacka & regnjacka med på cykeln. Dressed for success om man så säger! :)

Efter 5 mil började jag känna av mitt vänstra knä...något jag varit orolig över, då det var knäna som var problemet på rundan 2007. Camilla förstod snabbt att det var något som inte stämde då jag var tyst nästan hela rundan. Mycket riktigt blev det bara värre & värre, men tjurigheten tog över & jag lyckades klara av att bita ihop i 25 mil! Dock resulterade detta i en inflammation som jag nu ska försöka få bukt på!

Första kontrollen vi besökte var i Jönköping. Där gick vi in och tog lite köttbullar med mos! Gött! Vi var in på en del kontroller, men valde främst att stanna av utanför kontrollerna & använda oss av Gainomax Bars, Enervit GT, Enervitene Liquid & Enervitene Sport Gel.

I backarna mot Bankeryd mötte regnet oss & vi satte på regnjackan! Det visade sig sedan att det skulle fortsätta ända till kontrollen i Boviken! Måste säga att vi klätt oss bra, för det enda som var lite kallt var våra fötter...i övrigt frös vi inte alls. Tyckte verkligen synd om de som stod & huttrade på kontrollerna & senare tvingades bryta loppet!

De sista milen var verkligen tunga & terrängen såg likadan ut. Camilla fick en liten svacka vid Hammarsundet, men efter lite bananer & annat så var energin lika snabbt tillbaka. Själv hade jag mina knän att brottas med så sista milen blev mest stående cykling.

12:08 cyklade vi i mål i Motala! Tiden blev 12:36! Vi fick frågan senare på kvällen "Are you satisfied with your time?" & vi svarade "Oh yes!!!". Supernöjda är det rätta ordet!!! Kvällen avslutades med en trerätters middag & ett vinglas innan vi slocknade vid 21:30!